fbpx

U vrtu doktora Hauschke

U ovom vrtu ljudi se prema biljkama ophode kao prema svojim bližnjima – pričaju im i poštuju ih. Ovde je počela priča o prirodnoj kozmetici Dr. Hauschka koja traje i danas.

Svaka sezona u Walinom vrtu stvara poseban pejzaž. Od posetioca se ovde očekuje da svoj boravak u carstvu različitih boja, oblika i mirisa shvate kao putovanje kroz same temelje prirodne kozmetike. Naime, biljke u Walinom vrtu tretirane su jednako već više od sedamdeset godina. Kada je dr Rudolph Hauschka počeo s proizvodnjom prirodnih, isceljujućih preparata, odlučio se za biodinamički uzgoj biljaka. Prema principu koji je još 1920. opisao dr Rudolf Steiner, celom vrtu pristupa se kao živom organizmu koji zavisi od ritma prirode. Prema tome, na stanje zemlje i plodova ne utiču samo četiri godišnja doba, već i mesečeve mene, način pripreme komposta i nega biljaka.

Ovde zaposleni dolaze na posao biciklom i dočekuju vas s osmehom. U ovom vrtu ljudi se prema biljkama ophode kao prema svojim bližnjima – pričaju im i poštuju ih. Ovde ruža ne predstavlja samo spoljašnju lepotu već i onu unutrašnju. Ovo je Walin vrt u nemačkom gradu Eckwaldenu – mestu gde je počela najlepša priča o ravnoteži prirode i čoveka. Ovde je počela priča o prirodnoj kozmetici Dr. Hauschka koja traje i danas.

Snaga prirodnih procesa

Osetiti lepotu Walinog vrta poseban je doživljaj. Iznenadi vas njegova jednostavnost. Priroda je ovde onakva kakva bi trebalo da bude, a ne onakva kakvu nam nameće svakodnevica. Ništa u prirodi ne pokušava da nas fascinira, već je sve, kako i sama reč kaže, prirodno. Ovde su svi brižni baštovani, ali oni ne rekreiraju prirodu, samo je prate. i poštuju.

Duboko, nežno, tu su samo da pomognu i da se usklade sa ritmovima oko nas. Kako koračate po još vlažnoj travi od kiše, polako se u vas uvlači mir. Jasno vam je zašto vam stalno predlažemo kada ste uznemireni, ophrvani problemima da odete u prirodu. Priroda ima tu moć da nas smiri. I izleči. Isceljujuću snagu prirode prepoznala je 1955. godine, pri prvom dolasku u Eckwalden, bečka kozmetičarka Elisabeth Sigmund.

Isceljujuća kozmetika

Doktoru Hauschki, koji je do tada pod imenom Wala proizvodio prirodne lekove, predložila je da svoje znanje i pristup stvaranju prenese na kozmetiku. Do tada su se kozmetički pripravci smatrali preparatima za ulepšavanje i reč „isceljujući“ bila je poslednji atribut koji bi u to doba bio stavljen uz neki kozmetički proizvod. Međutim, Elisabeth Sigmund je smatrala da lepota dolazi iznutra. Verovala je da koža, kao najveći ljudski organ, ima svoj ritam, baš kao što je doktor Hauschka prepoznao ritam prirode. Njena revolucionarna ideja, na kojoj se i danas temelji kozmetika Dr. Hauschka, bila je da ono što stavljamo na kožu mora da podržava njene prirodne procese i da je podstakne na rad. Slikovito rečeno, čitav svoj život podredila je tome da koži ne dopusti da se „ulenji“, već da do kraja svog životnog veka ostane aktivna i sveža.

Boraveći u čudesnoj prirodi koja okružuje fabriku Wala razmišljala sam o tome kad sam se prvi put susrela s imenom Dr. Hauschka. Listajući magazine u kojima su Madonna i Julia Roberts još pre desetak godina govorile o čudesnim rezultatima njegove kreme od ruže. Prirodna kozmetika o kojoj danas znamo dosta tada je bila u začecima i malo ko je verovao da će u 21. veku i kod najvećih kozmetičkih kuća da bude stvar prestiža, ali i potrebe, imati bar jedan prirodni brend. Imaju drugačiji pristup i noćnoj nezi. Nema masnih noćnih krema. Znam da ovo svima deluje neobično ali kad malo bolje razmislim, logično je ostaviti kožu preko noći da diše i da se sama oporavi. Koža ima neverovatnu regenerativnu moć, samo je mi usporavamo. Dr. Hauschka koncept nege preporučuje ritual čišćenja uveče i na tako očišćenu kožu stavi se samo ampula za harmonizaciju kože.

Kozmetički principi Elisabeth Sigmund

Čak i njihova dekorativna kozmetika se pravi sa mineralnim pigmentima još od 1999. godine. Za njih to nije nikakva novost, niti trend. Mi ne pratimo trendove, trend će doći kod nas – kaže moj sagovornik koji se bavi odnosima sa javnošću. Bila sam zapanjena. Mi ne nagovaramo ljude, oni sami dođu do nas. Sami nas otkriju. Svet je otkrio Dr. Hauschka kozmetiku tako što su se priče širile od usta do usta, ili sad već poznata strategija word of mouth. Međutim, ništa vam ne vredi da svi pričaju i prenose ukoliko to što radite nije zaista dobro. Probaju, razočaraju se i onda imate veći problem. Nama je zato važno da svi sastojci budu vrhunskog kvaliteta. I da prate ritam prirode onako kako su recepte postavili dr Rudolph Hauschka i Elisabet Sigmund.

I zaista, Dr. Hauschka je postao trend per se za osobe koje vode conscious lifestyle (svesni životni stil), pravi LOHAS brend. Nisam ni ja znala šta je LOHAS, čovek se uči dok je živ. To je Life of Health and Sustainability, deo specifičnog tržišta koje je fokusirano prema zdravlju i fitnessu, brizi za okolinu, ličnom razvoju, održivom razvoju i socijalnoj pravdi.

Mi pripadamo tom delu tržišta koje se razvija, odgovoran kapitalizam, ljudi koji žele da “izgledaju dobro dok čine dobro“. Do good, look good.  Žele da im hrana bude kvalitetna ali i pametno upakovana, žele da nose garderobu za koju znaju da iako je plaćena koliko god, nijedno dete, niti radnik nije propatio u neljudskim uslovima, niti su dugmad zašivale malene ručice Trećeg sveta. Estetika je bitna u svakom slučaju, imamo pravo da volimo i uživamo u lepoti, ali da ona ne ugrožava druge. Svesni su odakle i kako se nabavljaju sastojci, kako se gaje i zašto su skuplji od onih drugih. Wala fabriku, profit i ulaganja vodi Fondacija, da bi zaposleni bili sigurni da fabrika neće tek tako biti prodata, kao i da profitom ne upravlja jedan čovek, obično direktor.

Naravno, svi smo bili fascinirani kad smo dobili priliku da sami mućkamo kremice, meni kao alhemičaru se to najviše dopalo, puno bočica, raznih ulja, pipetica i sve to ručno pripremamo. Nema nikakvih tajnih sastojaka, kremicu i dalje koristim. Ali posebno je inspirativna bila osoba koja se bavi nabavkom sastojaka. Pričao je o tome kako zajedno sa nevladinim organizacijama u Avganistanu pokušavaju da razviju plantaže ruža. Tom stanovništvu je potrebna upravo takva pomoć u razvoju, posao koji je alternativa gajenju opijuma. Opisao je sa kakvim divnim ljudima sarađuje, nimalo religiozno fanatični, nego gostoljubivi i otvoreni za saradnju. Rekao je i da mediji kreiraju iskrivljenu sliku o tamošnjem stanovništvu. Pričao je novinarima. Niko od novinara nije hteo da objavi tu priču. Vi je upravo čitate. A već svi znamo kakvu moć mediji imaju u kreiranju kolektivne psihoze, širenju straha i predrasuda o nacijama.

U svakom poslu se trude da razviju win-win situaciju. Oni ulažu, daju mogućnost lokalnom stanovništvu da se razvija samostalno, i da od toga svi imaju koristi – oni dobijaju odlične sastojke koje pošteno plaćaju i od čega onaj koji proizvodi može dobro da živi, a da se ne oseća izrabljenim. Od svega toga mi imamo savršenu prirodnu kozmetiku zahvaljujući kojoj nam koža blista i time se osećamo samopouzdaniji. I znamo gde odlazi novac kojim smo to platili. Stvarno se osećate dobro dok izgledate dobro. To se zove svesni kapitalizam. Novac je sredstvo kojim se ulaže i razvijaju mogućnosti. Niko ovde nije protiv profita, niti bilo ko radi isključivo zbog ideala. Niko od njih nije savršen, ali svako daje svoj doprinos. Zbog ovakvih ljudi, svet postaje bolje mesto.

Za ljude u Wali, koji biljne sastojke svakog dana prerađuju u fabrici nekoliko kilometara udaljenoj od vrta, prirodna kozmetika nije trend. To je posao u kom učestvuje i po nekoliko generacija porodica koje žive u okolini. O usklađenosti s prirodom razmišljalo se i kada se gradila fabrika. Zgrada se savršeno stapa s prirodom. Na njoj nema oštrih uglova, obojena je prirodnim bojama. I ona je ukomponovana u krajolik.

U slavu ruže

Ljudi koji rade u Wali, bilo u vrtu, fabrici ili u upravi, kao da žive moju zamišljenu utopiju. Žive prirodnije, deluju smirenije i srećnije od ljudi koje sam navikla da srećem u svom poslu iako smo mi redakcija srećnih žena i jednog plemenitog gospodina.

Osećam miris smokvinog lista“, nenadano je, tokom jedne večere s novinarima, uzviknuo „nos“ Dr. Hauschke, 35- godišnji Jörg Zimmermann. Čovek neobičnog izgleda, koji nam je to poslepodne prenosio svoja iskustva o radu s čistim, prirodnim esencijalnim uljima koja se upotrebljavaju u kozmetici Dr. Hauschka, oduševio nas je žarom sa kojim radi svoj posao. Može da namiriše vaš parfem na petnaestak metara. Osobenjaku koji se svakodnevno susreće sa 200 različitih esencijalnih ulja najveći kompliment je bio to što sam mu rekla da je njegovo predavanje So poetic like nothing I’ve heard or seen before. On prepoznaje istančane note koje običan čovek nikada neće razlikovati, on oseća ono što samo pesnici i umetnici prepoznaju kao tanušne vibracije univerzuma. Raskoš prirode moguće je prepoznati i osećati tek kada prirodi dopustimo da svoje procese obavlja sama.

I kao što sveža ruža nakon nekog vremena gubi intenzivnu boju i miris, osuši se i ostavlja temelje za neku novu ružu, tako je u vrtu dr Hauschke stalna samo promena. Ovde se priroda slavi u svoj svojoj lepoti.

Zbog svega toga, osećam se divno svakoj jutra kad očistim lice Hauschkinom kremom za čišćenje ( Cleansing Cream) i naprskam tonikom  ( dr Hauschka Tonic Special) . It’s a new day, new dawn… and I’m feeling good – negde u pozadini uvek se čuje Michael Buble.

I novi, svetliji dan može da počne.

…………….

napisale Žana Poliakov i Izabela Ivčić tokom posete dr. Hauschki i Wala fabrici u Nemačkoj 2011 za magazin Sensa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *