fbpx

Nedostatak gvoždja

Postoji jedan uzročnik bolesti od koga neznajući pate dve do četiri milijarde ljudi. Školska medicina u velikoj meri nije u situaciji da ga prepozna. Bolest se manifestuje kroz mnoge međusobno nepovezane simptome, na primer: „burnout“- sindrom totalne iscrpljenosti, depresiju, hronični umor, smanjenu pažnju, nervozu, psihičku i fizičku slabost, lupanje srca, migrenu, vrtoglavicu, osećaj hladnoće, gušenje, bolnu napetost vrata, poremećaj sna, opadanje kose i krte nokte.

Svega mi je dosta, tek mi je 35 a baterije su mi već prazne. Slabo spavam, osećam se poraženo a samopouzdanje mi je na nuli. U poslednje vreme mi čak i deca smetaju, u porodici vlada nemir jer nemam više strplenja. Na poslu sam nekoncentrisana.  Želela bih da je sve drugačije, ali svaki dan započinjem ustajući već slomljena!”  –   ovo je danas uobičajena žalba hiljada i hiljada žena, koje ne razumeju zbog čega se odjednom nalaze u zamci iscrpljenosti.

Poseta lekaru završava frustracijom, nakon temeljnog pregleda u davanja krvi saopštava im se da im nije ništa. Organi neoštećeni, štitna žlezda u redu, nema malokrvnosti. Na kraju pacijentkinja dobija antidepresive, koje nevoljno guta pitajući se kako je dotle došlo. Uprkos psiho-pilulama ostaje bez daha već posle manjeg napora. Odmor ne donosi oporavak.

Drugi lekar takođe ne nalazi rešenje za fizičku i duševnu iscrpljenost. Pacijentkinja prihvata dalji život sa slabošću i voljom goni sebe da izdrži.
Dok se dodatno još ne javi napetost i jaka bol u ramenima i vratu sa glavoboljom i vrtoglavicom. Sledeći lekar određuje masažu i fizioterapiju.
Napetost u porodici i na poslu neprestano raste tako da lako pada u očaj i često plače.

Ipak, na kraju stiže na tačku preokreta, jedan od lekara otkriva zašto pacijentkinja pati, to jest šta joj fali: gvožđe. Kako to da raniji lekari nisu  testom krvi na to naišli?

Problem leži u tome da školska medicina vrlo niske vrednosti gvožđa deklariše kao normalne. Zavisno od mesta i klinike, smatra se da je pacijent sa vrednošću Feritina 20 ili 30 nanograma gvožđa po mililitru krvi zadovoljavajće snabdeven. Zdrav čovek ima vrednost gvožđa 200 do 300 ng/ml krvi. Kada pacijent primi četiri infuzije gvožđa u toku dve nedelje, deluje kao čudo to da se odmah vraća u staru formu. Kao uvenula biljka  koja je odjednom dobila vodu.

GVOŽĐE- OSNOVA KRVI

Gvožđe je ono što našu krv boji u crveno. Hemoglobin, kompleksni molekul belančevina sadrži jedan centralni drugovredni atom gvožđa. Taj atom je odgovoran za prenos kiseonika  iz pluća u ćelije. Hemoglobin poseduje oko 71% pohranjenog gvožđa u organizmu, mioglobin 10-12% i ostalih 10-15% se nalazi u feritinu naročitoj belančevini koja sadrži gvožđe.
Prosečna zdrava odrasla osoba ima oko 3,5 do 5 grama gvožđa u sebi.
Gvožđe ne gradi samo krv, već je potrebno  još za drugih 180 (!) funkcija u telu. Npr. Stvaranje hormona u žlezdama ili energije u mišićima.  Nedostatak gvožđa može kroz smanjenu produkciju hormona voditi u depresiju ili nesanicu. Takođe može za posledicu imati stvaranje premalo energije u ćelijama i time uzrokovati stanje iscrpljenosti ili smanjene koncentracije.

Koštana srž odrasle osobe gradi dnevno oko 150 milijardi crvenih krvnih zrnaca. U svakom novom zrncu je ugrađeno 300 mil. molekula hemoglobina sa gvožđem kao centalnim sastojkom.  Posle otprilike 120 dana crvena krvna zrnca bivaju ugrađena u jetru i slezinu. Slobodno gvožđe stoji ponovo  na raspolaganju. Preko creva, bubrega i kože organizam dnevno izgubi oko 1 miligram gvožđa. Kod žena je gubitak 1-2 miligrama uz to još s obzirom na mesečno krvarenje.

Da bi održalo neophodan nivo gvožđa telo se mora snabdevati  sa strane. Imajući u vidu da samo deo gvožđa, sadržanog u životnim namirnicama, može biti preuzeto, preporučena doza unosa važi za muškarce i žene posle menopauze oko 10 miligrama, a za decu i žene koje menstruiraju 15 miligrama dnevno. Sportski aktivne žene i trudnice moraju hranom uneti oko 30 miligrama gvožđa, slede mlade devojke i dojilje sa oko 20 miligrama na dan. Starije osobe takođe imaju potrebu povećanim unosom gvožđa.

To je lakše reći nego učiniti. Nažalost telo iskoristi samo deseti do pojedenog gvožđa. C vitamin olakšava preuzimanje gvožđa iz biljne hrane. Pa je povoljno povećati unos ovog vitamina- najbolje prirodnog.
Ometaju apsorbciju gvožđa mlečni proizvodi, soja i jaja.  Dobri snabdevači gvožđem su: proso, amarant (vrsta prosa sa Anda, glavna hrana Asteka, kod nas se gaji kao ukrasna biljka „Lisičji rep“) ovsene pahuljice, punovredni hleb, spanać, kelj i slično povrće kao i samoniklo povrće.
Džigerica, kao i crveno meso svakako ima puno gvožđa u sebi ali ga ne iz mnogo razloga ne možemo preporučiti.

Ko unosi hranom malo gvožđa, izlaže se napornim sportskim aktivnostima, gubio je krv na razne načine, vrlo lako ce ostati bez zaliha gvožđa i prinuđen je da ga spolja posebno primi. Kod slabe prokrvljenosti creva kao i problema sa želudcem i organima za varenje telo ne može preuzeti dovoljno gvožđa. Najpovoljniji oblik se pokazao u formi Šuslerovih soli, Ferrum phospforicum D 12, kod naročito izraženih simptoma Ferrum phospforicum D 6. (napomena: Šuslerove soli (Biohemija) nisu isto što i homeopatski preparati ) Iskustvo je pokazalo da  tablete gvožđa najmanje odgovaraju svrsi, putem creva se gvožđe najslabije preuzima a uzrokuje i neprijatan zatvor.

MILIJARDE POGOĐENIH

Beat Šaub (Beat Schaub), švajcarski lekar važi za „pronalazača“  manjka gvožđa. Nakon okončanih medicinskih studija apsolvirao je i homeopatske studije. Podržan od grupe lekara u Bazelu, sredinom devedesetih ispitivao je razlog za sve učestalije žalbe pacijenata na umor i iscrpljenost i naišao na teoretsku mogućnost nedostatka gvožđa. Istražujući dalje zaista je našao uzročnu povezanost. Danas  njihov specijalno razvijeni softver prilično egzaktno  naznačava korelacije između laboratorijskih vrednosti i različitih nalaza.

Trenutno pate širom sveta 1,5 milijarde ljudi od anemije koja je uglavnom uzrokovana nedostatkom gvožđa.
Pri tome telo tek u najvećoj nužđi reaguje sa krvnom slabošću. Toliko koliko je još moguće  ono sa zadnjim ostacima gvožđa osigurava transpot kiseonika. Tek na kraju alarmira anemijom.

Telo na manjak gvožđa signalizuje sa čitavim nizom pokazatelja:
trajan umor, ukupan pad telesne i duhovne izdržljivosti, zaboravnost, nervoza, nemir, razdražljivost, nedostatak koncentacije, smetnje na organima za varenje,  nedostatak daha pri opterećenju, srčane smetnje, sklonost infekcijama, bledilo, krti ili izborani nokti, ispucale usne, iskrzana beživotna kosa, glavobolja, bolno grlo, vrtoglavica, slab san.

Beat Šaub procenjuje da je manjkom gvožđa pogođeno između dve do četiri milijarde ljudi širom sveta. U svim starosnim grupama posledice su u porastu.

Tipična staračka slabost mišića i/ili koncentacije može imati uzrok u nedostatku gvođa,  jer krv više ne transportuje dovoljno kiseonika. Čovek oseća apatiju, izbegava kontakte, svaki korak je mučenje.  Krvni sudovi pokušavaju da izađu na kraj sa manjkom kiseonika tako što se šire. To vodi dalje do problema sa srcem i krvotokom. Istraživanjem je pokazano da stari ljudi sa manjkom gvožđa češće rizikuju da završe u bolnici.

SLAB USPEH U ŠKOLI

Ovaj problem je takođe u porastu kod dece i mladih.
Različite naučne studije pokazuju da se nedostatak gvožđa negativno odražava na inteligenciju. Beat Šaub veruje da svakom drugom detetu nedostaje gvožđe, što je po njemu fatalno, jer je gvožđe neophodno za razvoj i održanje kognitivnih sposobnosti u dečjem uzrastu.
Prema američkim studijama deca sa manje gvožđa postižu vidno slabije rezultate  od one sa normalnim vrednostima. Najslabiji su oni sa anemijom, dakle potpuno ispražnjenim zalihama gvožđa. Na 5 396 dece urađena je standardna studija između ostalog i iz matematike, čitanja i usmenog izražavanja.

Devojčice između 12. i 16. godine su najviše patile od nedostatka gvožđa, i pokazale su duplo lošije rezultate od devojčica u drugim uzrastima.
Dr. Džil  Halterman sa univerziteta Ročester zaključuje da  učestali nedostatak gvožđa vodi do tih razlika.
Makl Nelson sa Kraljevskog koledža u Londonu došao je do sličnih rezultata. Kod 600 devojčica između 11. i 18. godine, gde je smanjena vrednost gvožđa uticala na niži IQ.

„Na nesreću ovaj se manjak pokazuje tek onda kada je cena već plaćena. Deca deluju bledo i slabo, zaostaju u rastu i razdražljiva su.“ – izveštava prof. Dr. Ričard Kraip rukovodilac odeljenja za dečju medicinu univerziteta Ročester. Veruje se da čak 84 američke dece koja „da bi bila mirna“ dobijaju Ritalin, pati od neprepoznatog manjka gvožđa.

Tokom rasta pravilna ishrana je posebno važna. Nažalost danas namirnice sadrže premalo vitamina, minerala i mikro elemenata zbog zemljišta iscrpljenim veštačkim đubrivom. Loše navike u ishrani takođe uzimaju danak. Dijeta bogata gvožđem je teško izvodljiva  i trajala bi predugo, stoga se mora pripomoći sa preparatima.



Začuđujuće je da su deca sa prekomernom težinom pokazala veći rizik od nedostatka gvožđa od dece normalne težine. Razlog leži u tome da nedostatak gvožđa vodi u mišićnu slabost i otežano kretanje što za posledicu ima smanjeno sagorevanje kalorija i debljinu. I jer često pate od depresije potrebna im je uteha u hrani –  jedan začarani krug.

KAKO PREVAZIĆI PROBLEM 

Kada su lekari iz Bazela uvideli da nedostatak gvožđa snosi odgovornost za niz simptoma, teških za dijagnostikovanje, počeli su sa tabletama gvožđa. Na delovanje su čekali mesecima, čak godinama.

Dr. Šaub smatra da telo teško prima gvožđe u toj formi. Sem toga često izaziva neprijatne smetnje na crevnom traktu i želucu. “Zato sam jednom pokušao da ga ušpricam a kasnije sa infuzijom. Razlika je bila kao noć i dan.“ – od 1999. dr. Šaub tretira uspešno svoje pacijente, mahom žene sa infuzijom gvožđa. Univerziteti i Cirihu i Bazelu potvrđuju  nesumljivo dejstvo infuzije Saharoze gvožđa, ukoliko je stručno dato.

Slutite li da ste i vi pogođeni nedostatkom gvožđa, otiđite kod svog lekara i zamolite da vam preko testa krvi saopšti vrednost feritina. Tražite konkretnu vrednost, nemojte se zadovoljiti sa  „Imate dovoljno gvožđa“. Kako smo već pomenuli, školska medicina tvrdi da je već vrednost od  20 ng/ml zadovoljvajuća. U stvarnosti bi trebao svaki čovek da raspolaže sa najmanje 100 ng/ml a najbolje preko 200 ng/ml.

Zainteresujte svog lekara za Centre gvožđa kojih je u Švajcarskoj u međuvremenu 39 a u Nemačkoj 12.
Adrese i upute naći ćete pod: https://www.eisenzentrum.ch

Zainteresovani lekari takođe mogu početi sa sopstvenim centrom za šta moraju apsolvirati obuku od cela tri sata, dijagnoza, terapija i prevencija ponovnog nedostatka gvožđa. Doziranje se može tokom razgovora izračunati preko internet kalkulatora.

Lekari iz Bazela su naime razvili jedan terapijski program, potpomognut kompjuterski i internetom. Osim vrednosti feritina uzima u obzir još drugih pet varijabila. Na toj osnovi i uz pomoć internet kalkulatora infuzije se daju vrlo individualno proračunati. Kvota uspeha je začuđujuće visoka,  80% pacijenata je za četiti nedelje oslobođena simptoma ili se oseća znatno bolje. Kod ostalih 20% se radi o drugim uzrocima.


Onaj čiji  su rezervoari napunjeni gvožđem bolje će odgovoriti na druge terapije i moć regeneracije mu je veća“ – Dr. Šaub.

Ukoliko imate iskustva u primeni ovih metoda ili ste se odlučili da se i vi angažujete, rado ćemo sarađivati sa vama i objaviti vaša saznanja i rezultate.

Gvoždje u hrani

Sadržaj gvožđa na 100 grama u mg:

•    Žitarice: amarant 9,0; proso 6,9; kvonoa 8,0; ovsene pahuljice 4,6
•    pšenično brašno od celog zrna 4,7: belo brašno 1,2
•    Mahunarke: leblebije 6,1; sočivo 6,9; pasulj 6,9;
•    Susam 10,0;
•    mak 9,5; seme lana 8,2;
•    pistaći: 7,3: seme suncokreta 6,3; bademi: 4,7:
•    Kiseljak 8,5; peršun 6,0; kopriva 4,1; spanać 4,1;
•    Suve kajsije 4,4; suve smokve 3,2; sveže lisičarke 6,5; sušene 17,0
•    Kakao: 12,0
•    Sveži đumbir:17,0

Crveno meso a pre svega svinjska jetra obiluje gvožđem, ali uprkos tome
postoje mnogi i jaki razlozi da se ne koristi kao ljudska hrana.

Potpomažu apsorbciju gvožđa:
Vitamin C: može neutralisati dejstvo neprijatelja gvožđa, jesti uvek sa svežim povrćem ili voćnim sokom
Punovredni hleb: deset puta više gvožđa od belog hleba, uzimati sa C vitaminom da bi se bolje iskoristilo.
Začini: sušeni peršun, crni biber, korijander, zimet
Fermentisane namirnice npr. kiseli kupus sadrži potpomažuće organske kiseline. Jabučna i vinska kiselina,
Fruktoza
Male količine mesa: mogu koristiti kod preuzimanja biljnog gvožđa.
Pažnja: Dobro žvakati i ne jesti brzo

Sprečavaju preuzimanje gvožđa iz hrane, trebalo bi izbegavati konzumiranje tokom jela: kafa, crni i zeleni čaj, mleko, kola pića, mleko i crveno vino ne bi trebali koristiti uz jelo, kalcijum i magnezijum u velikim količinama. Mlečni proizvodi i mleko sprečavaju unošenje gvožđa naročito iz mesa i ribe.Uz meso, dakle, po mogućnosti ne piti mleko i ne jesti mlečne produkte. Izbegavati uz jelo: napitke, gotove proizvode, soja proteini  kao dodaci za sportiste, jaja, fosfati i oksalna kiselina

Gvožđe u antropozofskoj medicini


Kada  čovek ne bi imao gvožđa u sebi ne bi ništa mogao učiniti, ništa hteti. Gvožđe senzibilizuje Zemlju i čoveka za snage svere Marsa, koje deluju na za nas nevidljive načine. Snaga oslobađanja gvožđa u krvi kojom nastaje žuč je sveprožimajuća snaga Marsa. Kod produkcije žuči svetli u krvi oslobođeno gvožđe kao jato zvezda na nebu. U svakom kamenu, svakoj grudvi zemlje naći ćemo gvožđe.
U gvožđu imamo metalizovanu prasliku snage inkarnacije pred nama.
Organi sa posebnom dinamikom gvožđa su: mišići, krv, žuč. U mišićima gvožđe igra značajnu ulogu. U žuči nalazi ovaj proces završetak.  Žuč nastaje tako da se proces gvožđa oslobađa iz krvnih zrnaca i ostatak se razgrađuje u žučnu tečnost.


Homeopatska sredstva sa gvožđem pokreću naslage gvožđa iz krvnih zrnaca, dinamizuju gvožđe u krvi što aktivira protok žuči.
Deluje pokretački, daje tonus mišićima, stimuliše disanje, sagorevanje, pomaže u razlaganju belančevina, čisti, razgrađuje masti i naslage, stimuliše žučnu tečnost i detoksikuje.
Psihički deluje tako što budi, inkarnira dušu i telo. Daje nam sposobnost dasprovedemo zamisli u dela.
C vitamin deluje analogno gvožđu.

napisala Branka Mraz,
preuzeto sa Kroz prostor i vreme, nove dimenzije nauke,
http://kpv.rs/?p=799
photo Milenko Miklja za magazin Sensa, stylist ŽP

Leave a Reply

Your email address will not be published.