fbpx

Čarolija jutra

Ko rano rani… živeće srećnije i uravnoteženije. Čini vam se kako se nikada nećete otrgnuti iz ciklusa kasnog leganja i ustajanja u zadnji čas? Uz nekoliko saveta, možete se preporoditi! Energetski stručnjak i Sensin kolumnista Mirko Vragović veliki je zagovornik ranog ustajanja. Kaže kako, prema drevnoj kineskoj medicini naše telo ima unutrašnji sat i, ako ga sledimo, imaćemo više energije i entuzijazma.

Jutro. Doba dana koje su opevali mnogi pesnici, slavili mnogi kojima noć ne prolazi lako, doba koje često donosi razrešenje nedoumica i jasniji pogled. Izreke poput “Jutro je pametnije od večeri”, “Po jutru se dan poznaje” dugo su u našem narodu. Pa šta je tako posebno u jutru?

Na jutro možemo gledati kao na novi početak – i to u punom smislu reči. Noću se obnavlja vazduh u našoj okolini. Prirodna strujanja vazduha mešaju našu planetarnu supu koja nam donosi život i kad ujutro ustanemo, čeka nas sveža porcija dobro pripremljenog daha života – vazduha. Rano jutro je doba dana kada još nismo uspeli da upalimo sva naša staromodna vozila i njima zagadimo vazduh. Upravo je zato dobro rano ustati i napuniti pluća svežim vazduhom.

 

Meridijani

Analizirajući telo iz perspektive kineske medicine koja ga posmatra kroz prizmu energetskih tokova, jutro donosi telu nenadoknadive i precizno vremenski sinhronizovane procese. Naime, telo ima evolucijski vrlo pažljivo napravljen raspored koji mu osigurava efikasnost. Svaki fabrički pogon ima faze u jednom danu – od dnevne proizvodnje, večernjeg hlađenja pogona i pripreme za noćnu smenu i čišćenje, samo čišćenje i jutarnje paljenje pogona za ponovni dnevni rad. Kineska medicina podučava nas da se tako i u našem telu smenjuju procesi iz sata u sat, tačnije svaka dva sata.

Naše telo osim nervnog, limfnog i kardiovaskularnog sistema takođe sadrži i energetski sistem meridijana (ima ih 12), tumači kineska tradicionalna medicina. Meridijani su poput krvnih sudova – i baš kao što sudovi prenose životno važne materije krvlju, tako meridijani prenose životno važnu energiju od svakog našeg vitalnog organa i sistema do svake ćelije i organele, utičući na pravilan rad celog tela i razmenu materija u njemu. Kao i pomenuti fabrički pogon, i naše telo ima tačno namešten biološki sat koji otkucava i sinhronizuje različite procese s energijama prirode. Uprkos uvreženom mišljenju da postoje dnevni i noćni tipovi ljudi, ovaj biološki sat koji je u nama od praistorije ne dobija naredbe iz našeg mozga. Fine energetske vibracije kojima smo izloženi iz prirode daju takt našem motoru precizno poput Cezijevog atomskog sata koji može da zakasni jednu sekundu u milion godina.

Pa ipak, zbog modernog načina života u kome previše vremena provodimo u zgradama izolovani od prirodnih elemenata, svežeg vazduha i smene dana i noći, uticali smo na to da naše telo “ne čuje” dobro taj sat.

U jednom danu svaka dva sata smenjuju se periodi maksimalne i minimalne aktivnosti pojedinih meridijana. Ovi energetski putevi tada pojačano primaju i otpuštaju energiju, što snažno utiče na naše fiziološke procese. Prvi se u danu aktivira plućni meridijan, koji je aktivan između 3 i 5 ujutro. To je vreme zato idealno za energetske terapije isceljivanja pluća i vežbe disanja u prirodi.

 

Sve u svoje vreme

Od 5 do 7 najaktivniji je meridijan debelog creva. Tada ono apsorbuje vodu iz našeg sistema kako bi pripremilo telo za detoksikaciju. Taj ciklus nije samo važan za oslobađanje otpada iz tela već je nezamenljiv deo dana u kome se telo priprema za ciklus primanja hranljivih materija. Kako biste izvukli maksimum iz tog razdoblja, bilo bi dobro da ustanete i popijete veću količinu vode sobne temperature. Zanimljivo je i to što u to doba dana voda u našim ustima ostavlja slatkast ukus, baš kao da nam telo govori da je to nešto dobro za nas. Ako smo tada budni i popijemo vodu, očistićemo telo i na taj se način pripremiti za sledeći ciklus.

Najobilniji, najhranjiviji i najvažniji obrok u danu telo može primiti samo između 7 i 9 sati. Upravo u to doba najaktivniji je želudačni meridijan. To je deo dana u kom su probava i apsorpcija hranjivih materija najefikasniji pa  nas opskrbljuju hranom.

Između 9 i 11 sati doba je meridijana slezine. To je doba u kojem želudac šalje hranu kroz deo probavnog sistema u koji slezina i gušterača luče probavne enzime. Od 11 do 13 sati razdoblje je srčanog ciklusa u kojem srce neznatno jače radi kako bi razaslalo hranjive materije i kiseonik po celom telu do svake ćelije. Ako niste doručkovali na vreme (između 7 i 9 sati), ovo će biti promašena šansa za prihvatanje hranjivih materija i zbog toga nećete biti puni energije koliko biste mogli biti.

 

Začarani krug?

Moderan način života čoveku često nameće utisak da nema druge mogućnosti i da ne može razbiti krug kasnog leganja i buđenja u zadnji čas. No, ako iz prethodnih redaka iščitate važnost pravilnog načina života, uspećete da izađete iz tog obrasca. Često nemamo energije upravo zato što smo propustili ranije buđenje i energiju koju kroz to dobijamo. Naime, od 5 do 7 je period u kome je najniža energija u bubrežnom meridijanu i time što smo budni olakšavamo mu buđenje. Bubrežni meridijan i uopšte bubrezi i njihov energetski sistem poznati su u kineskoj tradicionalnoj medicini kao vrata života. Svojim meridijanom daju energiju žlezdama sa unutrašnjim lučenjem, pa tako i hormonskom sistemu. Oni su poput baterija i ako smo u tom razdoblju budni, uz neku laganu aktivnost, relaksaciju, yogu ili meditaciju, omogućujemo im da se kvalitetnije napune.

Samim tim, ako smo ustali i bili aktivni od 5 do 7, nakon tog perioda već ćemo biti gladni i spremni za kvalitetan doručak u kojem ćemo lakše posegnuti i za vrednijim namirnicama od dvopeka ili hladnog jogurta. U moru dijeta i preporuka za jutro jedna od uopštenih preporuka jeste da nipošto ne jedete hladne namirnice. Iako zvuči utopijski, kuvani obrok ujutro daće vam mnogo više nego samo žitarice s hladnim mlekom. Lagana topla čorba od povrća i žitarica bogata je hranjivim materijama u obliku koji telo najlakše apsorbuje. Ako niste zagovornik kuvanja u ranu zoru, oprobajte se u spremanju kajgane ili tople kaše od ovsenih pahuljica sa suvim grožđem, bademima ili lešnicima. Vreme pripreme je samo nekoliko minuta, a ugrejaće vas i nahraniti kvalitetnim kalorijama koje će vam biti potrebne celog dana.

 

Vreme za počinak

Kako se probuditi u rano jutro? Tako što ćete se pripremiti za rani počinak. Naime, ako legnete do 23 sata, vaše telo će postići dublje faze sna nego u bilo kom drugom delu noći ili dana. Od 21 do 23 sata telo je u fazi meridijana organa tzv. trostrukog grejača koji kontroliše endokrini i nervni sistem kao i ravnotežu apetita. Telo se tada usporava i probava je na minimumu pripremajući telo za odmor – svakako izbegnite večernje grickanje uz televiziju. Odlaskom u krevet u tom periodu ojačaćete detoksifikujuće funkcije jetre i žuči, što će sprečiti umor.

Pripremiti se za rani počinak nije jednostavno u vreme kasnih filmova, izlazaka i svetla na sve strane koje nas budi. Snimite zanimljiv film ili seriju i odgledajte ih sutra u ranijem terminu. Takođe, možete se pripremiti za spavanje tako što ćete nakon 21h držati svetla na manjem intenzitetu. Izbegavajte žučne rasprave i teške teme. Ukoliko imate da uradite nešto poslovno, bolje to ostavite za rano jutro. Telo će teško utonuti u san ako ste se fokusirali na poslovne zadatke i probleme, a ujutro ćete ionako imati bolja rešenja. Najbolje bi bilo da provedete veče opuštajući se uz lepu priču s prijateljima ili u druženju s partnerom.

Isprobate li ove savete, razbićete stereotip o ranom ustajanju kao nečemu teškom, nedostižnom i – nekorisnom, a vaše telo uzvratiće vam zdravljem, energijom i poletom.

 

napisao Mirko Vragović

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *